در دنیای امروزی که رقابت در حوزه کسبوکارها و خدمات اهمیت بسیاری دارد، داشتن یک کارت ویزیت حرفهای و توجه به طراحی اصولی و مناسب کارت ویزیت به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی حیاتی برای افراد و کسبوکارها محسوب میشود.
در این مقاله، به بررسی ایدهها و نکات مهمی که باید در طراحی کارت ویزیت مدنظر داشته باشید، خواهیم پرداخت. از استفاده از رنگها و فونتهای مناسب تا انتخاب عکس و لوگوی مناسب، تمام جوانب مهم این فرآیند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین، به بررسی اهمیت کارت ویزیت در ارتقاء تصویر شخصی و تجاری شما و نحوه استفاده از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند، خواهیم پرداخت.
کارت ویزیت چیست؟
کارتهای کوچکی را که برخی اطلاعات شخصی یک فرد و راههای ارتباطی با او در آن درج میشود، کارت ویزیت میگویند. به همین دلیل است که طراحی کارت ویزیت برای حرفههای مختلف تبدیل به یک دغدغه شده است. مهمترین کاربردی که این کارت دارد معرفی یک فرد به دیگران و ایجاد ارتباط با او در شبکههای اجتماعی میباشد.
از جمله اطلاعاتی که بر روی یک کارت ویزیت درج میشوند میتوانیم به نام و نام خانوادگی، شغل، نام برند، آدرس سایت و شماره همراه اشاره کنیم. این کارت را میتوانیم یکی از موثرترین و در عین حال سادهترین روشهای بازاریابی بدانیم. ضمناً توجه داشته باشید که داشتن کارت ویزیت گاهی اوقات شخصیت حرفهای شما را هم به دیگران نشان میدهد.
چرا طراحی کارت ویزیت مهم است؟
طراحی کارت ویزیت موضوع مهمی برای مشاغل محسوب میشود. انسانها هر چقدر هم که حافظه قوی داشته باشند نام برندها و حوزه کاری آنها را به سختی در ذهن حک میکنند. ارائه کارت ویزیت به مشتریان کمک میکند تا آنها نام برند شما و خدماتی که ارائه میکنید را برای همیشه همراه داشته باشند. به این ترتیب آنها در مواردی که به خدمات و محصولات شما نیاز خواهند داشت، سریعاً از طریق کارت ویزیت مسیرهای ارتباطی را بازیابی کرده و به شما وصل میشوند. البته هر کارت ویزیتی نمیتواند مشتریان شما را تبدیل به دنبالکنندگان دائمی کند. این کارت باید از طراحی خوبی برخوردار باشد که بتواند آنها را جذب نماید.
آموزش طراحی کارت ویزیت:
طراحی کارت ویزیت به طور کلی در شش مرحله خلاصه میشود. به عبارت بهتر شما باید شش گام را پشت سر بگذارید تا بتوانید کارت مورد نظر خودتان را طراحی نمایید. مهمترین مراحل ساخت یک کارت ویزیت عبارتند از:
- سازماندهی اطلاعات: اولین گام برای ساخت کارت ویزیت، جمع آوری اطلاعات است. در این گام بسیار مهم شما باید تمام آن چیزهایی که قرار است در کارت ویزیت خود قرار دهید را مشخص نمایید. در کارت ویزیت باید اطلاعاتی قرار دهید که مشتریان را با کسب و کار شما آشنا کند و یک راه ارتباطی در اختیار آنها قرار دهد.
- ابعاد کارت ویزیت: دومین چیزی که در طراحی یک کارت ویزیت باید به آن توجه داشته باشید ابعاد است. اشکال مختلفی هستند که برای طراحی کارت ویزیت میتوانید آنها را انتخاب کنید. در واقع کارت ویزیتها از نظر ابعاد به کارتهای استاندارد، مربع، گوشه گرد، گوشه گرد مربع، تا شده، دایره و بیضی شکل تقسیم میشوند. معمولاً ابعاد استاندارد برای طراحی کارت ویزیت بیشتر مورد توجه قرار میگیرند که بعداً در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.
- تایپ فیس: اگر از فونت خاصی در لوگو یا دیگر ابزار بازاریابی استفاده میکنید بهتر است برای کارت ویزیت هم از همان فونت کمک بگیرید. ضمناً توجه داشته باشید حروفی که برمیگزینید باید نشان دهنده برند شما باشند. مثلاً اگر در زمینه فناوری فعالیت دارید بهتر است از فونتهای فنی و مدرن استفاده کنید.
- اصول طراحی اولیه: اگر میخواهید در طراحی کارت ویزیت موفق باشید بهتر است روی اصول اولیه طراحی تمرکز ویژهای داشته باشید. اصول اولیه طراحی مواردی مانند تاکید، سلسله مراتب، الگو، فضای سفید و یکپارچگی را شامل میشوند.
- کال تو اکشن: با وجود اینکه در طراحی یک کارت ویزیت استفاده از کال تو اکشن الزامی ندارد اما میتواند موجب تشویق مشتریان بالقوه گردد. شما میتوانید با ارائه یک پیشنهاد ویژه، کد تخفیف، حمایت در رسانههای اجتماعی، نکته مفید یا هر چیز دیگری که باعث تعامل آنها با کسب و کارتان شود، مشتریان را به سمت خودتان جذب نمایید.
- طرح نهایی: پس از اینکه طرح نهایی شما آماده شد و یک نمونه از کارت ویزیت چاپ گردید باید آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. مخصوصاً از لحاظ ویراستاری و بررسی اشتباهات تایپی باید حساسیت زیادی داشته باشید. ضمناً میتوانید از یک همکار یا دوست بخواهید طراحی کارت شما را هم از نظر غلط املایی و هم از نظر موارد دیگر بررسی کند و ایراداتی که به نظر او باید اصلاح شوند را اعلام کند.
ابعاد و سایز استاندارد کارت ویزیت چقدر است؟
همانگونه که در بخش قبل توضیح دادیم یکی از نکات مهم در طراحی کارت ویزیت توجه به ابعاد استاندارد این کارت است. در ادامه به بررسی انواع کارت ویزیت و ابعاد استاندارد هر یک میپردازیم:
کارت ویزیت مستطیلی: با ابعاد استاندارد ۸.۵ × ۵.۵ سانتیمتر و 4.8×8.5 سانتیمتر. برای نمایش اطلاعات به صورت واضح و قابل فهم به کار میرود و یکی از انواع رایجی است که در کارتهای ویزیت تجاری استفاده میشود.
کارت ویزیت مربع: با ابعاد ۵.۵ × ۵.۵ سانتیمتر. ظاهری جذاب و منحصر به فرد دارد و برای استفاده در فعالیتهای هنری و طراحی گرافیک ایدهآل است.
کارت ویزیت گرد: در چهار سایز مختلف با قطرهای 3، 4، 5.5 و 7.5 سانتیمتر. شکل غیرمعمول و متفاوتی را ایجاد میکند و معمولا در صنایع خاص یا برندهای خاص مورد توجه قرار میگیرد.
به طور خلاصه، هر شکلی از کارت ویزیت نه تنها باید اطلاعات کاری را بهدرستی ارائه کند بلکه باید با هویت و شخصیت فرد یا شرکت هماهنگ باشد تا تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد.
آشنایی با انواع کارت ویزیت:
با توجه به اینکه در طراحی کارت ویزیت دست طراحان کاملاً باز است، انواع مختلفی از این ابزار بازاریابی در جهان تا به حال ساخته شدهاند. با چند نمونه از مهمترین انواع کارتهای ویزیت آشنا میشویم:
- کارت تجاری: استفاده از کارت ویزیت این فرصت را در اختیار بازرگانان قرار میدهد که مشتریان بیشتری برای کار خود پیدا کنند. کارت ویزیتهای تجاری معمولاً دارای طراحی پلاستیکی و خاصی میباشند.
- کارت شبکه اجتماعی: این مدل کارتها در مقایسه با نمونههای سنتی یک تفاوت ویژه دارند. در این کارتها روش ارتباط به شکل جدیدی پیشنهاد میشود. معمولاً در آنها نشانی اینترنتی حسابهای توییتر، فیسبوک یا دیگر شبکههای اجتماعی به جای شماره تماس درج میگردد.
- کارت شخصی: کارت ویزیت شخصی دارای شماره تماس خصوصی شما است و معمولاً به افراد خاصی تعلق میگیرد. کارت ویزیت تدریس خصوصی را میتوانیم نمونهای از این کارتها بدانیم که فقط در اختیار افراد محدودی قرار میگیرد.
ایده یابی برای طراحی کارت ویزیت:
داشتن خلاقیت فردی و سفارشیسازی طراحی کارت ویزیت بهترین تصمیم برای موفقیت بازاریابی شما خواهد بود. با این وجود نمیتوان این موضوع را کتمان کرد که ذهن هر انسان دارای مؤلفههای خاصی است و خلاقیت و تصمیمات او بر اساس همین پارامترها تنظیم میشود. طبیعتاً وقتی شما از ایدههای دیگر افراد برای طراحی خودتان کمک بگیرید، دارید پارامترهای مختلف را در کنار هم قرار میدهید تا به یک ایده برتر برسید. کنار هم قرار دادن خلاقیت ذهنی خودتان در کنار ایدههای دیگران کمک میکند تا به یک طرح بینظیر برای کارت ویزیت دست پیدا کنید.
برای ایدهیابی طراحی کارت ویزیت، میتوانید به وبسایتها و پلتفرمهای معتبر در زمینه طراحی گرافیک و هنر مراجعه کنید. در زیر چند وبسایت برای ایدهیابی طراحی کارت ویزیت معرفی شدهاند:
- Behance:
- سایت: Behance
- Behance یک پلتفرم آنلاین است که به هنرمندان و طراحان گرافیک امکان نمایش پروژههای خود را میدهد. شما میتوانید در اینجا از طراحیهای متنوع کارت ویزیت بهرهمند شوید.
- Dribbble:
- سایت: Dribbble
- Dribbble یک جامعه طراحان اشتراک گذاری طرحهای گرافیکی است. میتوانید از اینجا ایدههای جدید و خلاقانه برای کارت ویزیت بیابید.
- Pinterest:
- سایت: Pinterest
- Pinterest یک پلتفرم تصویری است که از طرحها، ایدهها و پروژههای گرافیکی مختلف پر استفاده است. با جستجوی “Business Card Design” میتوانید به ایدههای فراوانی دست پیدا کنید.
- GraphicRiver:
- سایت: GraphicRiver
- GraphicRiver یک بازار آنلاین برای فروش و خرید قالبهای گرافیکی است. شما میتوانید از اینجا ایدهها و حتی قالبهای طراحی کارت ویزیت خریداری کنید.
- Designspiration:
- سایت: Designspiration
- Designspiration یک پلتفرم جستجو و اشتراکگذاری طرحهای خلاقانه است که میتوانید از آن برای ایدهیابی در زمینه کارت ویزیت استفاده کنید.
با مراجعه به این سایتها و منابع گرافیکی، میتوانید از ایدههای جدید و خلاقانه برای طراحی کارت ویزیت را پیدا کنید و بهترین کارتهای ویزیت را برای یک کسب و کار یا شخص طراحی کنید.
منابع یادگیری طراحی کارتهای ویزیت:
طراحی کارت ویزیت موضوع کم اهمیتی نیست و اگر میخواهید خودتان این کار را انجام دهید باید ابتدا آن را به خوبی یاد بگیرید. برای یادگیری این مدل طراحی هم میتوانید به سراغ منابع مختلفی که در جهان وجود دارد بروید و هم این امکان را دارید که در دورههای آموزشی شرکت نمایید. البته باید توجه داشته باشید که همه منابع و دورهها کیفیت لازم را ندارند و نمیتوانند شما را تبدیل به یک طراح حرفهای کنند. با این وجود باید از جایی شروع نمایید و آرام آرام مسیر تبدیل شدن به یک طراح حرفهای کارت ویزیت را پیدا کنید.
چگونه بهترین قالبها برای طراحی یک کارت ویزیت را دانلود کنیم؟
برای طراحی کارت ویزیت شما نیاز به قالبها و تصاویر باکیفیتی خواهید داشت. سایتهای متعددی در جهان هستند که فایلهای مورد نیاز طراحان کارت ویزیت را در اختیار آنها قرار میدهند. از جمله برترین سایتهایی که در این زمینه فعالیت دارند میتوانیم به فریپیک، شاتراستاک، ادوبیاستاک، پیک بست و Ui8 اشاره کنیم. البته دسترسی به فایلهای برتر و باکیفیت این سایتها که به اصطلاح پرمیوم گفته میشوند آسان نیست.
برای به دست آوردن این فایلها معمولاً شما باید هزینه پرداخت کنید. با این وجود سایتهایی مثل هیروباکس هستند که کمک میکنند به صورت رایگان به فایلهای پرمیوم مورد نیاز خودتان دسترسی داشته باشید. این سایت با سرویسهایی که به مخاطبان خود ارائه میکند امکان دسترسی به هر نوع فایل پرمیوم مورد نیاز گرافیستها، تدوینگرها، طراحان سایت، متخصصین تولید محتوای تصویری، طراحان کارت ویزیت و… را فراهم میسازد. استفاده از خدمات این سایت بسیار راحت است. کافی است شما لینک فایل مورد نظرتان را از سایتهای مرجع مانند فریپیک کپی کرده و در فرم دانلود هیروباکس بارگذاری نمایید. لینک دانلود آن فایل پس از مدت کوتاهی در اختیار شما قرار میگیرد.
سوالات متداول:
1- جمعآموری اطلاعاتی که میخواهید در کارت ویزیت قرار دهید.
2- سایز و افعاد کارت ویزیت
3- انتخاب سایز و نوع فونت متناسب با برند
4- رعایت اصول اولیه طراحی مثل: تاکید، سلسله مراتب، الگو، فضای سفید و یکپارچگی
5- کال تو اکشن و ایجاد تعامل با مشتری
6- بررسی طرح نهایی
با توجه به نوع کارت، سایزهای استاندارد برای چاپ کارت ویزیت عبارتند از:
– مستطیلی: با ابعاد استاندارد ۸.۵ × ۵.۵ سانتیمتر و 4.8×8.5 سانتیمتر
– مربع: با ابعاد ۵.۵ × ۵.۵ سانتیمتر
– گرد: در چهار سایز مختلف با قطرهای 3، 4، 5.5 و 7.5 سانتیمتر
برای این کار میتواند از سایتهایی چون فریپیک، شاتراستاک، ادوبیاستاک، پیک بست و Ui8 فایلهای دلخواه خود را دانلود کنید.